Verfconsument toont meer kleurinteresse

De industrie heeft de laatste jaren veel energie gestoken in nieuwe tools voor kleurinspiratie. De beoogde doelstelling daarbij is het verlagen van de drop out in het proces van oriëntatie tot daadwerkelijke aankoop. Digitale kleurwaaiers, virtuele kleurpresentaties en testers moet de onzekerheid over kleuraanschaf verder verkleinen. Bikkelharde cijfers over succes hiervan zijn er niet. Wel hebben industrie en handel de indruk dat de inspanningen resultaat opleveren.

Kleur is hot. Woonbladen en woonprogramma’s zitten vol met verfinspiratie. En natuurlijk willen mensen best kleur gebruiken. Toch blijft dat behoorlijk spannend. Soms duurt het maanden voordat inspiratie daadwerkelijk wordt vertaald naar het aanbrengen van kleur op de muur. Gedurende die customer-journey haken flink wat mensen af. Niet zelden wordt dan alsnog voor wit gekozen. De muur laten voor wat die is, kan natuurlijk ook.

Als we de ‘grote drie’ langsgaan (PPG, AkzoNobel en Van Wijhe Verf), dan worden er allerlei initiatieven ontplooid om mensen weg te halen

20 jaar in Nederland

Serieuze concurrentie voor professionele toeleveranciers? Dat vroeg MIX zich af bij de opening van de eerste Hornbach in Nederland. Dat was twintig jaar geleden en directeur Aart van der Schalk zag rek in de Nederlandse DHZ-sector en mikte op doe-het-zelvers, consumenten die lieten klussen én op professionele zzp’ers. Daarmee wilde de Duitse bouwmarktketen de gemiddelde jaarbesteding meer dan verdubbelen van 400 gulden naar 1.000 gulden.

MIX’ indruk van de eerste Hornbach in Zaandam? “Veel en groot.” Dat stelden we in de MIX van april 1997. De zaak moest het volgens ons vooral hebben van de breedte en diepte van het assortiment. Niet van de sfeervolle uitstraling.

Wij vonden de ‘indrukwekkende presentatie’ wat tegenvallen in vergelijking met de Megapraxis die ongeveer gelijktijdig openging. “Maar”, besloten wij, “Eerlijk is eerlijk. De doelgroep van Hornbach van Hornbach komt waarschijnlijk niet voor de sfeer, maar om aan te pakken.”

Inmiddels

Laminaat goed, uitleg niet

De consument

Ik vind dat de geleverde vloer niet deugdelijk is. Hij werkt meer dan ik mag verwachten. Ik heb eerst de ondervloer gelegd en daarna per rij de planken. Zo deed ik het de vorige keer ook. Ik gebruikte daarbij een speciale legset voor laminaat. De deskundige heeft het over een voorgeschreven legwijze, maar die kan ik niet terugvinden in de beschrijving van het laminaat en ook niet op de leginstructie van de ondernemer. Ik wil weten wat ik bij het leggen niet goed zou hebben gedaan en dat de gebreken eindelijk hersteld worden. Dit klachttraject duurt me veel te lang.

De ondernemer

Naar mijn mening heeft de consument het laminaat niet op de juiste manier gelegd. Zij had eerst de kopse kanten moeten bevestigen en pas daarna het laminaat aan de lange zijde moeten verbinden met de vorige rij planken. Voor dit soort laminaat geldt een andere manier van leggen waarbij geen legset mag worden gebruikt. Het opnieuw leggen is geen optie, omdat er al te veel planken beschadigd zullen zijn.

...

De consument

Ik vind dat de geleverde vloer niet deugdelijk is. Hij werkt meer dan ik mag verwachten. Ik heb eerst de ondervloer gelegd en daarna per rij de planken. Zo deed ik het de vorige keer ook. Ik gebruikte daarbij een speciale legset voor laminaat. De deskundige heeft het over een voorgeschreven legwijze, maar die kan ik niet terugvinden in de beschrijving van het laminaat en ook niet op de leginstructie van de ondernemer. Ik wil weten wat ik bij het leggen niet goed

Gardena-on-tour: kennis is kwaliteit

“We zien dat veel retailers op zoek zijn naar onderscheidend vermogen voor hun winkels. Kennis vormt daarin een belangrijke schakel. Gardena helpt door verkooptrainingen aan te bieden. De personeelskosten heb je al en door de verkoopgesprekken en vaardigheden te trainen haal je het maximale uit je personeel.”

Benno de Boet van Tuincentrum in De Boet in Hoogwoud

“Ik heb zelf deelgenomen aan een training, omdat ik weinig van het assortiment afwist. Ik ben er namelijk pas mee begonnen. Het was in één woord geweldig. De inhoud is goed afgestemd op de toepassingen en de mogelijkheden. Een tuinslang en een sproeier kennen we allemaal. Maar ik heb veel geleerd over de complete geautomatiseerde bewateringssystemen, inbouwsprinklers en de verschillen tussen elektrisch- en bezinegereedschap.

Het mooie aan de training is dat

Bent u al klaar voor de nieuwe privacy­verordening?

Ook retailers krijgen te maken met de nieuwe privacywetgeving. Poelmann van den Broek zet de implicaties voor MIX op een rijtje. Check even of jij er al klaar voor bent.

Op dit moment hebben wij in Nederland nog te maken met de Wet bescherming persoonsgegevens (hierna: Wbp), maar vanaf 25 mei 2018 is in heel Europa de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG) van toepassing. De AVG regelt op welke manier persoonsgegevens mogen worden verwerkt en onder welke voorwaarden. De AVG is bijvoorbeeld van toepassing wanneer persoonsgegevens van klanten of werknemers worden opgeslagen. Bijna iedere organisatie in de retailbranche krijgt er dan ook mee te maken, denk alleen al aan het vastleggen van klantgegevens voor een klantenkaart of het opslaan van gegevens

Circulaire DHZ?

De doe-het-zelf-branche zoekt naar manieren om onderscheidend te blijven of te worden. De economische tijd zit mee, maar men wil natuurlijk ook op lange termijn de bestaande uitdagingen pareren. Hoe zijn partijen onderscheidend en hoe kan het begrip circulariteit hier naar de toekomst toe een rol in spelen? ABN AMRO heeft daar een kijk op.

De doe-het-zelf-branche heeft de wind dit jaar in de rug. De verkoopvolumes stegen in de eerste acht maanden van 2017
met 7,5%, jaar-op-jaar. Het economisch klimaat zit mee. Het vertrouwen en de koopbereidheid bij de consument zijn hoog, de bestedingen nemen in ’17 en ’18 toe. Het aantal huizentransacties neemt over 2017 ongeveer 15% toe. De doe-het-zelf-branche profiteert daarvan.

Toch bestaat er een aantal heldere uitdagingen. De verkoop­volumes liggen nog meer dan een kwart onder précrisisniveaus. Het vloeroppervlak in de branche nam sinds 2007 echter met 10% toe.

Bunnings vertilt zich aan overname Homebase

In februari 2016 nam het Australische Bunnings de winkels van Homebase in het Verenigd Koningrijk en Ierland over. Homebase is in deze landen de op-één-na-grootste winkelketen in DIY- en tuinbenodigdheden. Het plan was om alle 250 Homedepot winkels verder te laten gaan onder de Bunnings-formule. Hoewel de eerste omgebouwde winkels een positief resultaat lieten zien, vallen de resultaten na twee jaar erg tegen.

Wesfarmers, de moedermaatschappij van Bunnings, betaalde 705 miljoen dollar voor de Homebase winkels. Bij de overname werd aangekondigd dat er nog eens 1 miljard dollar geïnvesteerd zou worden om de Homebase winkels te re-branden en om aanpassingen in het productaanbod te doen. Wesfarmers had met de overname voor ogen dat het succes van de Bunnings-winkels in Australië ook in de UK en Ierland voortgezet zou worden.

Verliezen lopen op in eerste jaar
Maar succes boeken in de UK was moeilijker dan verwacht, onthulde Wesfarmers in het najaar van 2017. Bunnings UK en Ierland (BUKI) draaiden

Formido’s hebben voorstel Maxeda in beraad

Formido-ondernemers beraden zich op het convenant dat hun Stichting Franchisenemers met Maxeda uitonder­handeld heeft. Formido’s die Praxis kunnen en willen worden, krijgen een behoorlijke deal. De oude (Formido) en nieuwe (Praxis) voorraad blijft echter hun probleem. Ondernemers die geen deal kregen, mogen weg en ontvangen € 100.000. Ondernemers die wel een voorstel kregen maar daar niet op willen en kunnen ingaan, komen er bekaaid vanaf.

De Stichting Formido Franchisenemers heeft op collectief niveau afspraken kunnen maken met Maxeda ten aanzien van de ontvlechting van Formido.

Vertrouwelijke details

Details van het convenant waren zo vertrouwelijk dat het Stichtingsbestuur het concept-convenant – in tegenstelling tot eerdere berichten – niet vooraf maar pas ter plekke voorlegde aan de Formido’s. Tot die tijd tastten de ondernemers dus nog even in het duister.

Alvorens het convenant trouwens definitief wordt, dient eerst Maxeda’s raad van bestuur en de raad van commissarissen zijn fiat nog te

“Met onze formules bereiken we de klanten”

Patrick Vlaanderen (38) van Enorm Vos IJzerhandel in Huizen wist al van jongs af aan dat hij later in de zaak van zijn vader wilde werken. Daarvoor koos hij een opleiding die aansloot. “Na de mavo heb ik mts werktuigbouwkunde gedaan. Ik hielp met de verkoop van vuurwerk op m’n twaalfde en werkte vanaf m’n veertiende op de zaterdagen in de winkel. Het schijnt dat ik al heb gezegd dat ik in de winkel wilde werken toen ik vier jaar was.” Sinds dit jaar heeft Patrick de winkel definitief van zijn vader Bert overgenomen. “Eigenlijk valt er niet veel over de overdracht te vertellen, zo geruisloos ging het.”

Niet alleen de overname van het bedrijf ging geleidelijk voor Vlaanderen. Ook het werken voor Vos ging gefaseerd: “Toen ik klaar was met school was er geen plek in ons bedrijf. Daarop zei mijn pa dat ik eerst maar eens buiten de deur moest leren. Ik ben toen bij een collega terechtgekomen waar ik acht jaar gewerkt heb, tot 2007. Maar vanaf 2006 werkte ik ook al twee dagen bij Vos. Dat was omdat de compagnon van mijn vader wilde afbouwen.”

Vroege plannen

Patrick Vlaanderen werkt vanaf

New kid on the block: iBood DIY

De dagdeal-site van iBood verkocht in 2017 ineens ook boormachines en ander DHZ-assortiment. Daarom zocht MIX iBood-oprichter Jöran Prinssen en DHZ-man Marco de Wit op. “Wij doen meer dan ‘inventory overstock’ en kunnen de markt verruimen tijdens de gehele levenscyclus. Van sommige producten doen we in één dag meer dan Maxeda in een week.”

iBood startte in 2017 met een ‘vertical’ voor DHZ. Da’s internet-jargon voor een DHZ-afdeling. Die afdeling zette het bedrijf op onder leiding van Marco de Wit, ex-inkoopmanager van Praxis. Samen met een team van kenners uit de DHZ-retail weet hij regelmatig mooie dagdeals te presenteren.

Daarmee werd iBood vrij snel een ‘new kid on the block’ in DHZ. Opgericht door Jöran Prinssen is het inmiddels een dochter van de MediaMarktSaturn Retail Group. Een levendige community met – naar eigen zeggen – meer dan 2 mln geregistreerde

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief