Intergamma: door met Operatie Guinness

Eindelijk kan Intergamma door met Operatie Guinness. Op 6 februari gaf 92,5% van de stemmende aandeelhouders de overname van Van Neerbos Groep een ‘go’.
Daarmee komt een eind aan een langslepende interne discussie. CRH wilde van de 156 Gamma- en Karwei-bouwmarkten van Van Neerbos af en Intergamma wilde ze overnemen. Deze GO is een belangrijke stap in de invulling van de vastgestelde groeistrategie; investeren in de formules Gamma en Karwei, innovatie en e-commerce.

Intergamma na Guinness

Onrust onder Formido’s

In Formido-kringen rommelt het. De werkgroep die het bestuur van de Stichting Formido Franchisenemers adviseert in de onderhandelingen met Maxeda trok eind januari zijn afgevaardigde al terug uit een gepland gesprek met Maxeda. Toen het stichtingsbestuur een concept-convenant met Maxeda aankondigde, legde de werkgroep zijn taken per direct neer.

De werkgroep is ingesteld door de Formido-ondernemers om het bestuur van de Stichting Formido Franchisenemers (SFF) en de achterban van advies te voorzien in gesprekken met Maxeda. In een memo aan de Formido-collega’s deed die werkgroep op 25 januari zijn beklag over de communicatie tussen partijen, gebrekkig vooronderzoek, meer vragen dan antwoorden en onvoldoende nakomen van afspraken. Voor de werkgroep was dat reden om hun afgevaardige uit een afgesproken gesprek met Maxeda terug te trekken.

Belangen van uittreders

De Werkgroep was

Elektrisch gereedschap blijft spil in aanbod van bouwmarkt

Op de winkelvloer van fysieke vestigingen, maar ook in webshops van bouwmarktformules en in de communicatie blijft elektrisch gereedschap onomstotelijk een hoofdrol spelen. Een analyse van de laatste trends laat een brede waaier aan ontwikkelingen zien. Een paar highlights: online verkoop krijgt steeds meer volume, de deel­economie komt niet van de grond en bouwmarkten flirten nadrukkelijk met professionele varianten.

Door de opkomst van webretailers is er stevig geknabbeld aan de marktpositie van fysieke verkooppunten. Eén van de partijen die zich steeds nadrukkelijker laat gelden, is uiteraard de Amerikaanse gigant Amazon.com. Vorig jaar snuffelden we al even rond op de verkoopsite en bij een nieuw bezoek aan de Duitse pagina (beschikbaar in het Nederlands) blijkt het aanbod nog verder te zijn uitgebreid. Profmerken als Milwaukee, Makita en Festool zijn ruim voorradig. Per merk zijn tientallen of zelfs honderden producten beschikbaar. Om iets op te gooien: Amazon telt een aanbod van 8.754 accuboor- en

‘Ik ga vol vertrouwen de uitdaging aan’

De kans is groot dat Lotte van den Brandhof een van de jongste – zo niet de jongste – onderneemster is in ‘verf en behang’. Najaar 2017 opende zij, op toen 18-jarige leeftijd, in de Dorpsstraat in Lunteren haar Voor Verf & Wonen Van den Brandhof. De gedreven eigenaresse koos heel bewust voor deze formule, die volgens haar de verf- en behang­specialist de ruimte biedt om een echte woonspecialist te zijn. “En in die rol zie ik een grote toekomst voor bedrijven als de mijne”, klinkt het zelfverzekerd.

Nadat ze in 2015 haar opleiding Bouw en Design afrondde, had Lotte van den Brandhof (19) uit Lunteren niet echt een vervolgopleiding in beeld. “Ik besloot toen om te beginnen met een opleiding waar ik altijd wat aan zou hebben; administratief medewerkster. Tijdens mijn stage heb ik bij de gemeente op de afdeling Administratie gewerkt. Dit komt nu zeer goed van pas. Na mijn opleiding administratief medewerkster was ik eerst van plan om een jaar te gaan werken, maar dat veranderde allemaal toen mijn vader met de vraag kwam of ik

Niet iedere klant verdient dezelfde prijs

Waarom zou je de klant die zijn huis verbouwt, en een hoog budget stukslaat in je winkel, op dezelfde manier belonen als de klant die incidenteel langskomt voor een paar spijkers? Hoeft ook niet, als we de aanzwellende geluiden over Dynamic Pricing mogen geloven. In het meest digitaal doorwrochte scenario wordt de trouwe klant op een andere manier beloond dat de toevallige passant, terwijl ook rekening wordt gehouden met andere factoren. Denk aan elementen als marktvraag, prijzen bij de concurrent, beschikbaarheid, tijd van de dag, conversie, eigen financiële doelstellingen en zelfs weersomstandigheden.

Grappig bericht. Heet van de naald. De eerste bar van Amsterdam met fluctuerende prijzen, Bar Broker in de Regulierdwarsstraat, zou in eerste instantie slechts tijdelijk open zijn. De toeloop is echter zo enorm, dat de bar na een grote verbouwing en met een nieuw vraag-en-aanbodsysteem, blijvend de deuren open houdt. De formule waarbij de drankprijzen net als de koersen op de beursvloer continu veranderen, is een succes van jewelste. Pim Havenga van Bar Broker over het nieuwe vraag-en-aanbod­systeem: “Prijzen veranderen automatisch naarmate er meer of juist minder mensen binnen zijn.”

“Doorgaan. Tot je hebt wat je wilt hebben”

Zo’n veertig jaar lang zat Breen in het centrum van het Noord-Hollandse Schoorl. Prima te vinden tussen de andere winkels, maar wel in een straat met éénrichtingsverkeer en nauwelijks ruimte om te parkeren. En ze waren begrensd in hun mogelijkheden. “Met onze nieuwe winkel blijven we doen wat we al deden. Met de extra ruimte die we nu hebben, kunnen we verder uitbouwen. Niet alleen in assortiment, maar straks ook in diensten.”

Breen is een begrip in Schoorl en omgeving. Dit voorjaar namen ze hun intrek in een nieuw winkelpand van 1.000 vierkante meter met daarboven een magazijn van 600 meter. Met 25.000 unieke artikelen en daarnaast 10.000 verschillende sleutels mag Breen zich een regionale specialist noemen die zich richt op de professionele vakman en de particulier.

Familiebedrijf

Het huidige team bestaat uit zeven personen, waarvan de kern gevormd wordt door de familie Van Langen. Siem runt samen met zijn vrouw Lida, zoon Robin en

Consument wil ‘terug’ naar oplossing van vakhandel

Bevestigingsmaterialen lieten zich tot nu toe relatief lastig presenteren in bouwmarkten. De gemiddelde consument heeft weinig ervaring met het maken van de juiste keuze – er worden nog volop schroeven in het verkeerde materiaal bevestigd. Bovendien heeft de consument er geen trek in om door het aanbod van blisterverpakkingen een voorraad schroeven te houden die hij nooit meer gebruikt. Beide trends laten zich nu keren: navigatie in het schap is verbeterd en door de introductie van productbakken krijgt de klant de mogelijkheid om losse schroeven, bouten of moeren te kopen.

Eerst maar even naar de ‘nieuwe’ Gamma in Bergen op Zoom, die inmiddels alweer een paar maanden open is en op 12 juni de eerste Gamma in Nederland was volgens het nieuwe concept. Tal van nieuwe formuleonderdelen deden daarbij hun intrede. Bij de ontwikkeling van het concept is vooral gekeken naar de wens van de klant zelf, meldt Intergamma. Dat leidde onder andere tot de keuzemogelijkheid om zowel een doosje als één schroef aan te kunnen schaffen. Bouwmarktmanager Art Schäfer was al enthousiast toen de deuren open gingen, een half jaar later is

Nieuwe Hubo: ondernemersgereedschap

De nieuwe Hubo-winkel in Woudenberg is het logische uitvloeisel van een koers die DGN twee jaar geleden al inzette. ‘Zorgeloos wonen’ mogelijk maken voor de consument met service en advies vanuit het vakmanschap en de lokale binding van de plaatselijke ondernemer. Niet alleen de strijd aangaan op prijs maar juist het onderscheid zoeken op toegevoegde waarde. “Als we die stap nu niet zetten, zijn we er over vijf jaar niet meer”, zegt ondernemer Jan van Eckeveld.

“Ons bedrijf is nu meer een winkel dan een bouwmarkt”, zegt de Woudenbergse ondernemer Jan van Eckeveld. “We horen van dames dat ze hier nu graag komen winkelen. Zeker ook vanwege de geïntegreerde Decorette.” Tegelijkertijd is Van Eckeveld er van overtuigd dat hij de particuliere klusser en de professionele zzp’er ook gewoon als klant houdt. “We hebben zo veel feeling met die doelgroep, dat die heus wel blijven komen. We spreken dezelfde taal en bovendien hebben we de producten die zij nodig hebben nog steeds in het assortiment.”

"Blijven zoeken en keuzes durven maken”

“In de afgelopen jaren werkten we met vijf mensen, nu zijn het er nog drie. Van één stoffeerder moest ik door economische redenen afscheid nemen en de ander begon voor zichzelf. De goede tijd is er weer. Het tekort aan goede stoffeerders is een zorg voor veel ondernemers en fabrikanten.” De uitspraak van Roel van der Zanden (48) van Colors@Home tekent hoe hij schakelt tussen zijn winkel in Zeewolde en de ontwikkelingen in de markt. “Ik ben nu op zoek naar een fulltime stoffeerder, want het is interessant om over ontwikkelingen na te denken, maar het werk van vandaag moet wel gedaan worden.”

Personeelstekort in een prachtig vak

“Wanneer wij geen fulltime stoffeerder in dienst hebben, scheelt dat natuurlijk geld. En wanneer we werken met flexibele inzetbare mensen, is de marge minder, maar krijg je meer rust. En let op: wanneer vanaf volgend jaar de Wet DBA voor zzp’ers strikter nageleefd wordt, wordt de samenwerking anders. Hij moet meer projectmatig werken en ook voor zijn eigen materialen gaan zorgen.”

Van der Zanden breekt een lans om de oude lts-school weer in ere te

Toolstation versnelt expansie

Met negentien vestigingen is Toolstation in Nederland inmiddels een formule om rekening mee te houden. Zeker als je de plannen kent en weet dat de organisatie via shops, catalogus én webshop al twee jaar op rij met 20% groeit. Met scherpe prijzen, een breed pakket en snelle beschikbaarheid. Niet met service of advies.

Het gaat goed met Toolstation. De keten is zijn Nederlandse netwerk nu hard aan het uitbreiden. In 2006 begon het met vijf winkels: in Leiderdorp, Schiedam, Nieuwegein, Heerhugowaard en Amsterdam. Nadat Travis Perkins de formule in 2012 overnam van BDI ging het hard. In 2015 gingen er drie open. In 2016 en 2017 nog een hel stel waardoor Toolstation nu negentien vestigingen heeft. Marketingmanager Saskia Oosterhuis: “We gaan de expansie in 2018 echt versnellen.” Hoe hard? “Zo hard als we kunnen. Categorymanager Michiel van der Woude rekent voor: “In de UK zijn

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief