Verf-industrie erkent belang VBS-sector

De VBS-sector heeft het aantal retaillocaties afgelopen tien jaar fors zien afnemen. Hetgeen je ook kunt vertalen naar minder contactkansen met consumenten. De drie grote verffabrikanten benadrukken echter dat het kanaal superbelangrijk blijft om de verfshopper te benaderen.

Consumenten doen via tal van touchpoints inspiratie op voor kleurgebruik. De grote kunst daarbij is om die eerste overweging te sturen naar het oppakken van de schilderkwast. AkzoNobel kwam daartoe onder andere in het nieuws met de introductie van de Visualizer App. Ook de Flexa Kleurtester is een instrument om de ‘angst’ voor het verven in kleur weg te nemen.
Op welke wijze dat invloed heeft op de levendigheid van de VBS-sector vragen we aan Michiel van Haperen, salesmanager Decorative Coatings Retail bij AkzoNobel. Wat betreft het kanaal zelf: “We verwachten dat de omzet in het kanaal stabiliseert. Weliswaar

Opslagruimte en toch huurbescherming? Kan dat?

Soort huurovereenkomst – Voor zowel de huurder als de verhuurder van bedrijfsruimte is van groot belang onder welk wettelijk regime een bedrijfsruimte valt. Welke huurbescherming geniet een huurder? Kan de huurprijs worden herzien? Belangrijke vragen die afhangen van de vraag welke soort huurovereenkomst er is. Belangrijk omdat het kan uitmaken of de gewenste uitbreiding van een winkel bijvoorbeeld kan plaatsvinden. 

Winkelruimte of kantoor/opslagruimte?
Winkelruimte valt onder de beschrijving van artikel 7:290 Burgerlijk Wetboek (‘BW’). Voorbeelden zijn een café, supermarkt, doe-het-zelfzaak of een kampeerwinkel. De gemeenschappelijke deler is dat rechtstreeks producten of diensten worden verkocht/geleverd. Indien een onderneming niet valt onder het winkelruimteregime, is sprake van de zogenaamde 7:230a-bedrijfsruimte. De zogenaamde ruimtes worden dan ook wel aangeduid als kantoor/opslagruimtes. Denk aan een fabriek, opslagloods, maar ook bijvoorbeeld een makelaarskantoor. Gelet op de grote hoeveelheid rechtspraak op dit punt is het niet altijd eenvoudig om vast te stellen onder welk regime de gehuurde ruimte valt.

Onroerende aanhorigheid
Het kan ook

Woonwinkels hebben weer zin in de toekomst

Een flink rondje bellen langs verf- en behangspeciaalzaken levert een wisselend, maar toch ook generiek beeld op. Ondernemers zijn allen op hun eigen manier bezig met de realiteit van nu, waarin de vraag naar een pot verf en een rol behang plaats heeft gemaakt voor totaaladvies.

De verschuiving in interieuraccenten, waar de formulehuizen elders in deze special de nadruk op leggen, is voelbaar bij ondernemer Roel van der Zanden in Zeewolde. Hij heeft een historie in de behangwereld en absoluut nog altijd een zwak voor het verfvak. Maar waar de nadruk in eerste instantie lag op de traditionele assortimenten verf en behang, is dat nu omgedraaid naar woningstoffering.

Leuke, complete opdrachten
Het gros van de klanten bestaat uit gezinnen die zich laten informeren over de laatste woontrends. “Dat zijn leuke, complete opdrachten, waarbij we vaak meerdere ruimtes in één woning voorzien van stoffering”, vertelt Knopper.

Online op zoek naar een geschikte bladblazer

Bladblazers: in de herfst is geen gereedschap voor de tuin belangrijker. Met het vallen van de bladeren gaan consumenten op zoek naar de ideale bladblazer of bladruimer die voldoet aan hun wensen en eisen. Naar welke eigenschappen zoeken mensen online? Kieskeurig geeft de antwoorden.

Op Kieskeurig.nl kunnen Nederlandse consumentenproducten, prijzen en winkels met elkaar vergeleken worden. De website telt 170.000 unieke bezoekers per dag, waarvan 92% een aankoop­intentie heeft. In deze rubriek deelt Kieskeurig.nl cijfers over de zoek- en koopintentie van de Nederlandse consument. In dit nummer: bladblazers.

Het opruimen of wegblazen van bladeren is met een bladblazer een koud kunstje. Het type motor is daarbij belangrijk: er is keuze uit elektrische, accu- en benzinebladblazers. En net als bij andere categorieën gereedschappen stijgt de interesse in de accuvariant, vooral omdat deze meer bewegingsvrijheid geeft.

De onderstaande clickshare percentages laten zien hoe populair een merk

Technisch schakelmateriaal blijft onmisbare groep

Met elektrische installaties in huis moet je niet knoeien. Dat weet een kind. Een foutje kan leiden tot de grootste rampspoed: kortsluiting, brand, zelfs ongelukken met dodelijke afloop vallen niet uit te sluiten. Bij een deel van de consumenten bestaat dan ook een vorm van koudwatervrees om met elektra aan de slag te gaan. Technisch schakelmateriaal blijft niettemin een onmisbare, maar zeker ook een interessante groep in de bouwmarkt.

 

Beetje rondsnuffelen op internet leert dat Kiwa, dat zich bezighoudt met het testen, inspecteren en certificeren van installaties, jaarlijks een rapport laat verschijnen over ‘huishoudelijke elektriciteitsongevallen achter de meter’. Interessant rapport met allerlei weetjes. Om er even in vogelvlucht doorheen te gaan: Kiwa Technology heeft in 2017 in totaal 377 meldingen over elektriciteitsongevallen binnengekregen. Dat beeld is echter niet compleet, benadrukt Kiwa ook zelf. Er bestaat in Nederland geen meldingsplicht voor elektriciteitsongevallen. Wat uit de registratie valt te destilleren, is dat er in 2017 één dodelijk slachtoffer viel te betreuren als gevolg van een elektriciteitsongeval. Het aantal gewonden was beduidend

Is slim wonen het nieuwe goud?

Het wensenlijstje van consumenten is behoorlijk conservatief. Mensen willen aangenaam, veilig en comfortabel wonen, plus als het even kan tot op hoge leeftijd gezond blijven. Dat was vroeger zo, dat is nu zo. De toegang tot die wensen daarentegen heeft wel een duidelijke wijziging ondergaan. Met dank aan domotica en slim wonen is ons woon- en leefgenot sterk verbeterd. Zijn die smart home-trends het nieuwe goud voor bouwmarkten?

 

Steve Collinge, directeur van de Insight Retail Group, een organisatie die zich bekommert om het bestuderen van de Britse dhz-markt, gooide een jaar geleden een steen in de vijver. De dhz-markt, luidt zijn verwijt, heeft de neiging om in dezelfde groef te blijven ronddraaien. Sla de folders er maar op na. Kijk in de gangpaden. Het is toch vooral bouwmaterialen en klusproducten wat de klok slaat. Kijk daarentegen naar ontwikkelingen bij de Amerikaanse retailketen The Home Depot. Die ontwikkelt zich, geheel in overeenstemming met de actuele consumentenbehoefte, richting full service-provider op domoticavlak. Aangenaam wonen gaat immers niet alleen om een

China: overweldigend én ontnuchterend

China, dáár gebeurt het. Het land van Alibaba. Walhalla van e-commerce. Het land van New-­Retail waar online en offline echt naadloos in elkaar overlopen. Als je de Europese retailpers mag geloven, althans. MIX was benieuwd en nam een kijkje op samen met Ed Sander van Chinatalk.

In een groep van 15 ondernemende mensen bezochten we Shanghai en Beijing, kregen we iedere ochtend een uitgebreide Masterclass van China-kenner Ed Sander en gingen we
’s middags op pad. Langs meer dan 20 winkelconcepten.
Uiteraard zagen we Hema, de supermarkt van Alibaba, Starbucks Reserve, hét inspiratiepunt van de koffieketen en Nike’s Innovation Lab, de eerste versie van de flagship-store die inmiddels ook in New York staat. Maar we zagen ook de lokale Krekelmarkt en de ‘authentieke’ bazaar-wijk Tian Zi Fang. De 7Fresh-supermarkt van Tencent en de onbemande winkels van Auchan, JD en Bingo. Ook de Intersport-winkel vol

Formules blaken van zelfvertrouwen

De VBS-sector heeft de naam in een lastig parket te zitten. Waren er in 2001 nog ruim 1.200 vestiging­en, nu is dat aantal teruggezakt naar circa 600 winkels. Toch ontbreekt het absoluut niet aan zelfvertrouw­en. De formulehuizen geven aan dat de bakens tijdig zijn verzet. De ‘oude’ VBS-sector heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe branche die zich breed oriënteert op woonbeleving. Niet productverkoop, maar dienstverlening voert de boventoon.

We gaan te rade bij Thuisin, één van de jongste formules.
Wat begon in 2004 en in 2008 werd overgenomen door Hugo Eijkelkamp en Mark Brouwer, groeide van vier vestigingen in die periode uit tot een keten van 46 aangesloten retailers. 2008.
Dat was nota bene aan de vooravond van de kredietcrisis, die een zwaar spoor heeft getrokken in de VBS-sector. Om het risico daarvan te bezweren, heeft Thuisin zich vanaf dag 1 bezig gehouden met het genereren van traffic via internet. Eijkelkamp: “We zagen het consumentengedrag snel veranderen. Door met een goede online strategie hierop in te spelen,

“Van gipsplaten is nog nooit iemand rijk geworden”

Wat krijg je als je ondernemersbloed combineert met een haarfijn gevoel voor handel? Bouwie doe-het-zelf outlet bewijst in het Brabantse Veen de kracht van slim en praktisch nadenken. “We hebben geen concept, maar juist ons gevoel gevolgd.”

De eerste handel
“Ik ben een boerenzoon, heb de landbouwschool gedaan. Maar koeien melken is niet mijn ding”, zegt Tonnie Bouman (47) van Bouwie doe-het-zelf in Veen. “Na mijn dienstplicht ben ik bij een tuincentrum begonnen. Ik heb ooit gezegd dat ik voor mijzelf zou beginnen, alleen wist ik niet wanneer.” Hij had naast zijn werk een handeltje in legerschoenen, gekocht bij de Domeinen. “Dat was in 2001. Het was veel uitzoeken om te kunnen verkopen, maar het begon steeds beter te lopen. Daarna kocht ik 48 kuub aan camouflagenetten. Ik had 40 kratten gekocht, maar het geld voor

‘Doorpakken op inspiratievlak’

Luisteren naar Harry Bijl van belangenorganisatie INretail is een onderdompeling in een warm bad van bezieling. Dat is zo’n beetje het handelsmerk van deze lopende encyclopedie met retailideeën. Een half uurtje bijpraten en je hebt weer genoeg inspiratie om flinke tijd vooruit te kunnen. De conclusie kan ook luiden dat de VBS-sector best een tandje bij mag schakelen.

De functie van Harry Bijl  is niet zo gemakkelijk te benoemen. Inspirator komt waarschijnlijk het meest dicht bij zijn dagelijkse activiteiten, waarbij hij stad en land afreist om ondernemers en INretail-leden te enthousiasmeren om de volgende slag te slaan. Laten we het over de VBS-sector hebben, over de grootte van de winkels bijvoorbeeld. “Denk in ieder geval niet in beperkingen van je ruimte”, benadrukt Bijl. “De fashionwereld beweegt mee met het ritme van seizoenen en zo kan je daar ook gebruik van maken in verf- en behangspeciaalzaken. In de zomer trekken consumenten meer naar buiten, in de winter trekken ze

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief