Productdata van levensbelang

Onze digitale wereld hangt van informatie aan elkaar. Maar als de kwaliteit daarvan niet goed is, is het waardeloos. Waarom hamer ik zo op goede (product)data? Doet de sector het niet goed genoeg?

Door de groei van e-commerce is het belang van goede productdata in de sector snel duidelijk geworden. Online maakt niet alleen een aanzienlijk deel uit van de totale omzet, maar ook het aantal klanten dat zich online oriënteert voordat ze in een winkel iets aanschaffen is sterk gegroeid.
Het is daarom belangrijk om zo veel mogelijk betrouwbare informatie van álle producten uit te wisselen. Wanneer een product online niet wordt gevonden, dan bezoekt die consument die winkel niet eens, in de veronderstelling dat het product daar niet wordt verkocht. Vergeet daarbij niet dat productinformatie de smeerolie is van allerlei

Online zoekgedrag voor de tuin: de cijfers

In de lente krijgen consumenten de kriebels om in de tuin aan de slag te gaan. Daarbij start de zoektocht naar bijbehorende producten ook online. In deze nieuwe rubriek laat vergelijkingssite Kieskeurig.nl de cijfers achter de trends zien. Naar welke producten is een consument op zoek in het voorjaar?

Op Kieskeurig.nl vergelijken Nederlandse consumenten producten, prijzen en winkels met elkaar. De website telt 170.000 unieke bezoekers per dag, waarvan 92% een aankoopintentie heeft. In deze rubriek deelt Kieskeurig.nl cijfers over de zoek- en koopintentie van de Nederlandse consument. In dit nummer: de tuin.

Eerst gereedschap, daarna inrichten
Nederlanders gaan in de maanden maart, april en mei online massaal op zoek naar tuingereedschap zoals hogedrukreinigers, grasmaaiers, verticuteermachines en tuinmeubels. Pas tegen de zomer wordt er meer gezocht naar barbecues, parasols, partytenten, tuinslangen en toebehoren.


De percentages laten zien hoe populair een productgroep

Tuintrend kent dubbel karakter

De tuintrend van nu laat een ambivalente ontwikkeling zien. Enerzijds is er een forse belangstelling ontstaan voor high tech tuindomotica en alles wat daarmee te maken heeft. Robotmaaiers, beregeningssystemen, noem maar op. Anderzijds legt de consument volop belangstelling aan de dag voor degelijk, klassiek handgereedschap.

Harken, spades, schoffels. Nee, bij het familiebedrijf DeWit gereedschappen komt er geen Voltage of Watt aan te pas, maar is de brede range handtools geproduceerd volgens een kwaliteit die al sinds de oprichting in 1898 centraal staat. Twee factoren spelen de belangstelling voor handgereedschap in de kaart, reageert Sietse de Wit. Ten eerste: werken in de tuin wordt door steeds meer mensen ervaren als fysieke ontspanning. En ten tweede: naarmate tuinliefhebbers het werken aan groen beginnen te waarderen, groeit ook de behoefte aan kwaliteitsgereedschap.

Gemiste kansen
“Natuurlijk zijn machines in de tuin best gemakkelijk. Het wieden van onkruid doe

Let op de privacyregelgeving!

Winkelformules blijven aan verandering onderhevig. We zien bijvoorbeeld een verschuiving van offline naar online en andersom, het ontstaan van shop-in-shops, winkels die worden vergroot of juist verkleind en verplaatsingen van en naar het stadscentrum. Op deze manieren proberen winkels in te spelen op de behoeften van de klanten. Maar ook allerlei slimme technieken worden ingezet om de klanten te bereiken en naar de winkels en webshops te trekken. Denk aan sensoren en camera’s en wifi-tracking om bezoekers in kaart te brengen. Dit soort technieken worden meer en meer ingezet en maken het mogelijk een veelheid aan informatie te verzamelen en aan elkaar te koppelen. Maar hoe zit het eigenlijk met de privacyregelgeving op dit gebied?

Wanneer persoonsgegevens worden verwerkt, is daarop de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dit is in het geval van cameratoezicht of wifi-tracking vaak het geval. De verwerking van persoonsgegevens is alleen toegestaan indien daarvoor een wettelijke grond bestaat. Hoofd­zakelijk kan in geval van slimme technieken een beroep worden gedaan op drie grondslagen: toestemming, noodzakelijk voor de totstandkoming of uitvoering van een overeenkomst of noodzakelijk voor de behartiging van een gerechtvaardigd belang. Daarnaast moet altijd worden bekeken of de verwerking van persoonsgegevens noodzakelijk is of dat er ook minder ingrijpende alternatieven beschikbaar zijn om het doel te bereiken. Hierbij moet een

Retail nog niet klaar voor next level shopexperience

De retailtechnologiebeurs Eurocis in Düsseldorf, die dit jaar duurde van 19 t/m 21 februari, laat zien dat ICT-aanbieders klaar zijn om de shopper van morgen optimaal te servicen. Het is maar de vraag of retailers diezelfde ambitie onderschrijven.

Leveranciers demonstreren dat ze van wanten weten als het gaat om het inspelen op de next generation shopperexperience. ICT-tools krijgen steeds meer invloed op fenomenen als klant­beleving, convenience, transparantie of sales promotion. Afgezien van de vraag of die kansen worden opgepikt door retail, wat viel er eigenlijk te zien?

Frictionless
Helemaal van nu zijn de kassaloze concepten, die vooral in de foodhoek werden aangewakkerd door de opening van de eerste Amazon Go-winkel. Dat gebeurde alweer ruim twee jaar terug, op het hoofdkantoor Seattle, terwijl die eerste vestiging ook navolging kreeg met stores voor publiek. Opvallend daarbij is vooral het

Beide bieden groeikansen

Leveranciers van ventilatie-, koel- of verwarmingsmateriaal hebben de wind mee. Hun aanbod met pelletkachels of mobiele airco’s sluit naadloos aan bij actuele trends. Het weer laat zich met tropische zomerdagen steeds extremer zien, terwijl er daarnaast volop discussie bestaat over alternatieve verwarmingsbronnen. Om te spreken over het ‘nieuwe goud’ gaat misschien wat ver, maar dit assortiment staat in ieder geval bol van de groeikansen.

Afgelopen winter is niet bepaald een periode geweest waarin we klappertandend door het leven gingen. Sneeuw en ijs hebben we amper gezien. Juist die zachte weersomstandigheden vormen een uitstekende aanleiding om het thema bijverwarming op de kaart te zetten. En dan is er nog iets: we moeten versneld van het Gronings aardgas af. Ook die ambitie biedt nieuwe kansen voor leveranciers van alternatieve verwarmingsbronnen.
Was de winter deze keer relatief zacht, voor wie gedurende de zomer van vorig jaar in Nederland verbleef, staan de weersomstandigheden nog ongetwijfeld in het geheugen gebrand. Het was een lange periode loei- en loeiheet.

“Nu tonen we wat we te bieden hebben”

“Het was echt even wennen”, zegt John Jansen van Enorm Elst over het nieuwe winkelconcept van de Enorm-­formule. “Die visuals op de kopstellingen. Normaal gesproken legden we daar allemaal handel. Nu leggen we uit welke toegevoegde waarde we als speciaalzaak bieden.” Na Enorm Janssen staat Enorm Vos in Huizen op stapel en drie andere winkels liggen op de tekentafel. In fases wil Nicovij alle 30 Enorm winkels ‘in shape’ krijgen.

“We gingen van een dorpswinkel naar een frisse winkel met nieuw elan”, zegt bedrijfsleider John Jansen van Enorm Janssen in Elst. “Met een etalage, nieuwe balies en visuele kopstellingen die onze diensten en services onder de aandacht brengen. We dachten dat iedereen wel wist van onze sleutelservice, de reparatie- en montagedienst. Maar sinds we het op de deur hebben staan en in de winkel heel duidelijk laten zien, blijkt dat veel klanten toch verrast zijn. Nu komen mensen erom naar binnen en we doen vrijwel alles: van meerpuntsslot vanuit ons Lockmaster-concept tot en met een lekkende kraan, een stopcontact of

“Hubo heeft een spilfunctie in ons warenhuis”

Een Hubo in het stadshart van Assen, op de eerste verdieping van een opvallend mooi pand met een grote glazen gevel. Samen met 59 andere shops vormt deze DHZ-­vestiging het Vanderveen warenhuis.
Wat is de rol van een DHZ-shop in zo’n warenhuis en hoe werkt de synergie met de andere shops?

Wie denkt dat het concept van warenhuizen aan het eind van hun levenscyclus zit, moet eens een kijkje gaan nemen in Assen. Middenin het centrum staat het op-één-na grootste warenhuis van Nederland, na de Bijenkorf in Amsterdam. Het warenhuis telt maar liefst 17.500 vierkante meter, met vijf shopclusters: Mode, Horeca, Vrije Tijd, Wonen en Diensten. De Hubo valt onder het cluster Vrije Tijd. Nico Vanderveen is warenhuisdirecteur en legt uit dat Vanderveen per shop samenwerkt met sterke, gespecialiseerde partners in de vorm van een joint-venture of een ander type overeenkomst. “Dat kan bijvoorbeeld franchise, (omzet)huur of een commissieregeling zijn. Ook

“Ieder zijn mix van maatwerk en DHZ, actie en service”

Een groot aantal winkels, een enorm inkoopvolume én een gemeenschappelijk DNA van kwaliteit, lokale binding en service is hetgeen de Hubo- en Multimate-ondernemers binnen DGN samen sterker maakt. Enige uitdaging is het grote onderlinge verschil qua schaal en marktpositie. Maar dankzij een gelaagd marketingplan kan ieder nu de marketingaanpak van zijn gading kiezen.

Als we Miriam de Bruin spreken is ze een jaar marketingmanager bij DGN Retail. In dat jaar was het verschil tussen de verschillende winkels in het Hubo- en Multi­mate-bestand haar grootste uitdaging. “Winkels varië­ren letterlijk van 400 m2 tot 3.500 m2 en ook enorm qua marktgebied en omstandigheden.” Uit haar jaren bij Formido Bouwmarkten was De Bruin wel wat gewend, maar deze schaal was héél anders. “Bij DGN werd inmiddels al één folder gemaakt met een verschillend logo. Maar dat dekte niet de uitersten in ons winkelbestand af.”

‘Doe maar rustig aan’
Ga maar praten met ondernemers en ga

Klanten digitaal wegkapen?

Lang leve de smartphone. Die heeft niet alleen het leven van de consument, maar ook die van de merkfabrikant en retailer veranderd. Het relatief nieuwe wapen in het communicatiearsenaal heeft van doen met geofencing en mobiele footfall-campagnes. Nogal technisch verhaal, maar waar het op neerkomt, is dat retailers klanten van hun concurrenten kunnen weghalen door middel van mobiele data.

Eerst even het huiswerk. Waar hebben we het over? Elke mobiele telefoon – en dus zijn gebruiker – sleept een spoor van data achter zich aan. Met behulp van een digitaal hek, een zogenaamd geofence, kun je achterhalen waar de gebruiker is geweest. Dat kan niet persoonlijk, met naam, maar wel anonieme user id’s. Reclamebureau Jump! uit Amsterdam zet die techniek nu in voor retailers om bijvoorbeeld te kunnen targeten op klanten die al een tijdje niet zijn langs geweest. Je kunt zelfs targeten op klanten die niet bij jou, maar wel bij de concurrent komen. Dan kun je ze

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief