Aanbod bevestigings­materialen speelt in op actueel shoppergedrag

Uitzonderingen bepalen de regel, maar generiek gesproken valt te constateren dat zeker jongeren geen gedoe willen hebben bij het uitvoeren van een klus. Er bestaat behoefte aan snelle navigatie naar het juiste product in het schap. En dat kan ook bestaan uit één plug en één schroef. “Jongeren hebben geen behoefte aan een thuisvoorraad bevestigingsmateriaal.”

De term ‘category management’ heeft in relatie met bevestigingsmaterialen vooral van doen met vereenvoudiging van de navigatie in het aanbod. In het schap zijn ondertussen oplossingen te vinden die precies zijn toegesneden op de uit te voeren klus. Denk aan het ophangen van een schilderij of spiegel. Heel simpel, dan moet de klusser dus gaan voor een set voor schilderij- of spiegelbevestiging, inclusief bijbehorende plug en schroef.
In relatie daarmee valt ook op dat er steeds meer belangstelling bestaat voor kleinverpakkingen. Of zelfs voor een enkele schroef. De consument is daarbij in feite dief van zijn eigen portemonnee, want

Ace Hardware koopt keten voor thuisreparatie

Ace Hardware heeft de overname afgerond van Handyman Matters, een franchiseformule voor reparatieservices, onderhoud en klussen aan huis. Met de overname springt Ace Hardware in één keer in de markt voor klusservices in en rondom het huis. CEO John Venhuizen van Ace Hardware legt uit hoe zijn bedrijf all-in inspringt op deze ‘Do-It-For-Me’-markt.

Venhuizen vertelt aan Business Insider dat Ace Hardware wil profiteren van de markt voor klussendiensten. Hij zei dat klanten van Ace Hardware het bedrijf ‘in wezen smeekten’ om klusdiensten in en rond het huis aan te gaan bieden. “De introductie van Ace Handyman Services biedt een platform van waaruit Ace zijn belofte aan de consument verder kan invullen. Tegelijkertijd breiden we onze aanwezigheid in het groeiende doe-het-voor-mij-segment uit”, zegt Venhuizen. “Door deze overname combineren we een bewezen franchise-systeem voor reparaties en onderhoud met het vertrouwde merk van Ace en onze gerenommeerde behulpzame service. Het bieden van meer ondersteuning aan bestaande

Klanten overweldigen bij hun keuze

In september opende in Eindhoven de eerste vestiging van FirstXL. Deze one-stop-shop biedt meer dan 30.000 artikelen op een winkelvloer van maar liefst 2.000 m2. Bezoekers vinden er alles voor in én rondom het huis, inclusief een ruim assortiment dhz-artikelen. Hebben bestaande dhz-winkels er een concurrent met expansieplannen bij? Of hoeven ze zich niet druk te maken?

Denk aan een grote bouwmarkt met een overzichtelijke indeling, zodat je snel kunt vinden wat je zoekt, met tegelijkertijd een enorm aanbod aan producten waardoor consumenten verrast worden. Allemaal op één plek, met scherpe prijzen en een wisselend assortiment. Dat is FirstXL, volgens eigenaar Karkin Cheng (41): “Ik wil bouwen aan iets waarvan ik achteraf kan zeggen: kijk, daar ben ik mee begonnen”
Waarom ben je met een nieuwe keten begonnen? Waar zag je kansen in de markt?
“Eén van de oprichters heeft al zo’n type winkel. Dat winkelconcept is gebaseerd op bestaande winkels in Spanje en andere

Steenman, dat zèg ik… Gamma!


Ter nagedachtenis
Gamma-oprichter Hans Steenman overleed op 6 november. Ter nagedachtenis aan ‘Mister doehetzelf’ publiceren we het interview dat MIX met hem maakte na zijn afscheid in 1999 opnieuw. De MIX-redactie  wenst de familie Steenman veel sterkte toe met dit verlies.


Hans Steenman ging in 1999 met pensioen. Hij was oprichter van Gamma, godfather van de dhz-branche.
MIX sprak kort na zijn afscheid met hem over de geschiedenis van Gamma, over de macht van Van Neerbos en NBM Amstelland en hun uiteenlopende agenda’s. Over competentiestrijd en corebusiness, over de mislukte beursgang en de lange winter die de Gamma-ondernemers ingaan. Over zijn langetermijndenken tegenover de bottom line-strategie van zijn franchisers. En over zijn ‘eigenwijsheid’ en doortastendheid. Opvolger Sinke zei eens tegen hem: “Volgens mij hebben ze veel aan je verdiend, maar ook veel onder je geleden.”

Hans Steenman gaat met pensioen. Met zijn vertrek raakt de branche één van haar godfathers kwijt. Want Steenman groeide op met de dhz-branche. Sterker nog, hij máákte de dhz-branche voor een deel.
Iedereen in de Nederlandse dhz-sector kijkt naar Gamma. Ben je leverancier, dan wil je Gamma leveren, ben je ondernemer dan wil je eigenlijk Gamma zijn. De impact van Gamma op de branche is enorm. Niet in de laatste plaats door de visie en de doortastendheid van de man die daar aan het roer stond: Hans Steenman.
Terugblikkend maakte Steenman eigenlijk één grote fout. Mocht hij het

Marktplaatsen ondermijnen het bestaansrecht van de (r)etailer

Amazon heeft de Nederlandse markt nog niet op grote schaal besprongen, terwijl de e-commerce reus ook in Nederland én in DHZ steeds dominanter wordt. De groei is er al en er Verkopers op Amazon ontvingen in de laatste week van oktober bericht dat Amazon.nl begin 2020 zal lanceren. Achter de schermen zet Amazon structureel stappen om ook de Nederlandse consument voor zich te winnen. Welke strategie hanteert deze e-commerce reus en hoe kun je je als bestaande partij in DHZ hierop voorbereiden?

Amazon is al actief met dhz
“De exacte omzet van Amazon in dhz is niet bekend. Maar als ik een relatieve vergelijking maak met Duitsland in 2017 dan doen ze in Nederland zo’n € 25 miljoen omzet in dhz”, zegt Marketplace Specialist Daniel Paay. “Als je dat vergelijkt met de online omzet- en naamsbekendheid van Gamma, Maxeda en Hornbach is Amazon wat dat betreft al een serieuze speler. Maar naast B2C retail doet Amazon in Nederland op dhz gebied nog niet veel.” De internetreus biedt wel een aantal applicaties, zoals de virtuele huiskamer, waarmee zij de showroom steeds meer

“Onze mensen maken het verschil”

Als je HR-directeur Melithsa Demmers vraagt wat ze bij Praxis wil bereiken, zegt ze: “Dat we een nog opener cultuur krijgen waarin we continu praten over leren en ontwikkelen. Met mogelijkheden op elk moment en op elk niveau.” Het leukste aan haar job vindt ze het om mensen continu in beweging te krijgen. “Mensen te laten inzien hoeveel invloed ze hebben op hun eigen loopbaanpad. Nog even los van wat dat voor de organisatie betekent.” 

Vier jaar is Demmers nu HR-directeur bij Praxis, de bouwmarktorganisatie waar nu ongeveer 5.000 medewerkers werken. “Dat varieert afhankelijk van het seizoen.” Mensen zijn voor haar dé factor waar je het verschil mee kunt maken. “Praxis is een sterk merk en dat helpt. Maar ons assortiment kun je op veel plekken vinden, online en offline. Waarom kopen klanten dan bij ons? Wat maakt ons anders? Dat zit, onder andere, in onze medewerkers”, gelooft ze heilig. “We hebben op veel plekken heel goede verkopers. Mensen waar klanten speciaal voor komen. Medewerkers die hen al lang bedienen en lokaal geworteld zijn, die

Omvangrijke sanitaircategorie blijft interessante omzetgroep

Een badkamer verbouwen. Dat is nogal een ding. Zeker ook voor de bouwmarkt, die benodigde klusproducten en sanitair veelal niet als totaalklus presenteert, maar over de verschillende afdelingen heeft gerangschikt. Hoe zorg je ervoor dat de shopper met de juiste tegels, voegmiddelen, leidingwerk, koppelingen en kranen in aanraking komt? En hoe zorg je ervoor dat hij bij zijn keuze niks vergeet?

Eerst maar eens de markt zelf. De branche heeft niet te klagen over aandacht. Dat wil zeggen: van onderzoeksbureaus. Wie het net afspeurt naar ontwikkelingen aan het sanitairfront komt terecht in een doolhof van cijfers, waarvan een deel openbaar toegankelijk is en waarvan een deel achter een betaalmuur is weggeborgen. Eén van de partijen die zich al jaar en dag druk maakt om trends en cijfers van deze categorie is USP Marketing Consultancy, die via de eigen Sanitair Monitor elk halfjaar de volledige sanitairmarkt in kaart brengt.

20% voor bouwmarkren
In één van de laatste openbare edities wordt de

“Wij geloven heilig in dit concept”

“We hebben héél veel kopjes koffie gedronken en een paar duizend kilometers gereden, langs winkels van allerlei formules”, zegt Patrick Zwanenburg (36). Toen Maxeda het einde van Formido aankondigde, hield hij samen met zijn broer Maykel (34) alle opties open voor hun winkels in Bodegraven en Waddinxveen. Uiteindelijk kozen ze voor Hubo en bouwden ze hun winkel in Bodegraven in tien weken om.

Doorgaan of stoppen, Praxis, Hubo, KlusWijs of iets anders, dat waren de keuzes voor beide broers. “Dat we door zouden gaan, was meteen duidelijk”, zegt Patrick Zwanenburg. “Ik had een weekje vakantie, kwam terug en hoefde mijn broer maar aan te kijken om te weten dat we daar allebei hetzelfde over dachten.” Zelfstandig doorgaan was geen optie voor de broers. “Daar hebben we niet serieus over nagedacht. Ja, heel eventjes. En toen besloten we dat niet te doen. Het zit in onze familie om samen te werken. Dat deden we bij Formido en daar is de hele gedachte van ons

“In 2020 kunnen we switchen van binnen naar buiten”

Intergamma heeft een roerig jaar achter de rug: de overname van de winkels van Van Neerbos, de transitie van een volledige franchiseorganisatie naar een retail-bedrijf met 50% eigen winkels, een nieuwe matrix-structuur in Leusden, twee rechtzaken met een franchisenemer, een stevige online groei en ondertussen toch de omzet nog weten te stabiliseren. We nemen de balans op met Intergamma-CEO Harm Jan Stoter.

Intergamma presenteerde in september haar jaarcijfers over 2018. Die tonen een gelijkgebleven totaalomzet én een stevige groei van e-commerce. ‘Solide resultaten’, noemt Intergamma-CEO Harm Jan Stoter de cijfers over 2018 zelf. Intergamma boekte met Gamma (NL en B) en Karwei in 2018 een consumentenomzet van €1.692 mln, tegen €1.693 mln een jaar eerder. Het gezamenlijke bedrijfsresultaat kwam uit op € 138 mln. De online omzet is in 2018 met 30% toegenomen tot € 122 mln inclusief btw.

Stabiele omzet is bijzonder
Stoter gebruikt onder andere GfK-cijfers als benchmark en die tonen voor de gehele markt een groei van 3,5% over 2018. Vanwaar dan

Verf-industrie erkent belang VBS-sector

De VBS-sector heeft het aantal retaillocaties afgelopen tien jaar fors zien afnemen. Hetgeen je ook kunt vertalen naar minder contactkansen met consumenten. De drie grote verffabrikanten benadrukken echter dat het kanaal superbelangrijk blijft om de verfshopper te benaderen.

Consumenten doen via tal van touchpoints inspiratie op voor kleurgebruik. De grote kunst daarbij is om die eerste overweging te sturen naar het oppakken van de schilderkwast. AkzoNobel kwam daartoe onder andere in het nieuws met de introductie van de Visualizer App. Ook de Flexa Kleurtester is een instrument om de ‘angst’ voor het verven in kleur weg te nemen.
Op welke wijze dat invloed heeft op de levendigheid van de VBS-sector vragen we aan Michiel van Haperen, salesmanager Decorative Coatings Retail bij AkzoNobel. Wat betreft het kanaal zelf: “We verwachten dat de omzet in het kanaal stabiliseert. Weliswaar

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief