“We willen iets opbouwen met onze klanten”

Harrie Gerritse kreeg in zijn winkel in Nijkerk altijd al veel profklanten over de vloer. Vier jaar geleden stapten ze over van de Enorm-formule naar de GBI groep, een onderdeel van Zevij-Necomij. “Naar andere doe-het-zelf formules hebben we nooit gekeken, ik vind DHZ persoonlijk ook het minst leuke aan de branche.”

De winkel van Harrie Gerritse (48) zit aan een doorgaande weg die de ring van Nijkerk verbindt met het centrum. Makkelijk te bereiken dus. Gerritse kwam in 1999 in de zaak, werd in 2000 mede-eigenaar en in 2004 de volledige eigenaar. “In 2008 heb ik dit pand gekocht, maar door de crisis die uitbrak in 2009 hebben we wel moeten zweten, er werden namelijk geen zwarte cijfers gedraaid.” Vol trots: “En kijk waar we nu staan.”

Van Nicovij naar de GBI groep 
“Mijn ex-compagnon is ooit begonnen met de inkooporganisatie Nicovij. In 2009 werd ik door de toenmalige directeur

“Van zo’n ombouwplan wordt iedere winkel beter”

Dat MIX te kritisch was, vonden ze bij Praxis, en de positieve kant van de transitie van Formido naar Praxis eigenlijk onderbelichtte. Al die winkels die in rap tempo omgebouwd werden. Al die mensen die mooie kansen kregen. Medewerkers én ondernemers. Dus was het tijd voor een verhaal over 
de ombouw. Een interview met Joost de Beijer, algemeen directeur van Praxis, Frits Voorhout, algemeen directeur van Formido, en met Gaston Meij, projectmanager store conversion.

We ontmoetten elkaar medio december in de Formido van Zaltbommel die op een haar na omgebouwd is tot Praxis. En inderdaad, er is een soort militaire operatie gaande. Met een snelheid en een precisie zoals je die niet vaak ziet. Een ombouwoperatie van deze schaal maak je überhaupt zelden mee. Meij heeft wel ervaring met ombouwoperaties. Hij begeleidde nieuwbouw van Praxis-winkels en deed ombouwoperaties voor de supermarkten van Schuitema. Maar food is makkelijk, vindt hij. “In DHZ heb je te maken met veel communicatie richting klanten. Het gebruiks- en toepassings­aspect van de producten richting de consument. DHZ is daardoor complexer

Wij worden de beste omnichannel-retailer. Niet alleen in DHZ, maar retailbreed

Harm Jan Stoter was te gast bij BNR’s radioprogramma Zakendoen. Hij sprak daar de ambitie uit om de beste omnichannel-retailer van de Benelux te worden. “Voor alle helderheid, niet alleen binnen de bouwmarkten maar in de breedte van retail. We zijn nu nummer 3”, zei Stoter. “Nou, da’s niet slecht.”

Of hij zelf wel eens klust? “Als ik tijd heb wel, ja.” Banden plakken en een beetje schilderen noemde hij als zijn laatste wapenfeiten.
Stoter besprak de marktsituatie: “Sinds de crisis is de sector tussen 2008 en 2013 een kwart van de omzet kwijtgeraakt. Onze branche werd dan ook dubbel geraakt. Doordat de koopkracht daalde, had retail het sowieso moeilijk. En wij hadden ook nog last van de crisis in de bouw. Alles wat met bouwen en wonen te maken had, kreeg een tik. Vorig jaar steeg de markt een procent of vier, nu is hij ongeveer vlak.”

In

“In onze niche zien we de gevestigde orde online nog maar amper”

Met een omzet van € 26 mln is HBL online met Gereedschapcentrum en Fixami intussen een heel behoorlijke speler. Powertools, handgereedschap, accessoires en een beetje bevestigingsmiddelen is de niche die zij online bestrijken. Van de gevestigde orde zien zij online niets. Eerder van Bol.com en Coolblue.

“Vroeger was internet nog een beetje shady en had je echt een fysiek adres nodig” zegt Bram Mutsaers. “En als je een fysieke winkel had, was dat helemaal fijn.” Tegenwoordig doet die fysieke winkel van Gereedschapcentrum het gewoon hartstikke goed en zet hij zomaar € 1,5 mln om. “Lokale klanten halen hier graag hun spullen op en je hebt ook een enkele fanatiekeling die het hele land doorrijdt om hier die dure zaagtafel te komen bekijken. We hebben in de shop alleen maar grote orders”, zegt Mutsaers.

Formido-spel nog niet gespeeld

Vijftien maanden geleden maakte Maxeda bekend de stekker uit Formido te trekken. Sindsdien zijn er 26 Formido’s van de 84 omgebouwd, 6 overgestapt naar Hubo, 2 naar KlusWijs en zitten er eind november nog 50 op de wip. MIX maakt de balans op.

Op 7 september 2017 deelde Maxeda aan de Formido-franchisenemers mee dat ze de formule zouden gaan staken. Het persbericht luidde destijds: “Na een grondige strategische evaluatie, kondigt Maxeda aan dat het het Praxis merk wil versterken door integratie van het merendeel van de Formido winkels. Aansluiting bij Praxis zal operationele synergiën en vereenvoudiging van de organisatie opleveren. Maxeda heeft de intentie om het merendeel van de Formido winkels te integreren in de Praxis formule.”

‘In belang van alle

Klant verlangt optimale navigatie tot juiste product

De shopper journey bij aankoop van bevestigingsmateriaal is er één van puur gemak. Niet uit luiheid, maar uit convenience. Zeker de jongere generaties willen geen enkele hindernis bij het vinden van de juiste oplossing. Is de juiste plek in het schap gevonden, dan moet ook de uitvoering van de klus zo min mogelijk moeite kosten.

Er tekent zich een parallelle ontwikkeling af tussen de professionele markt en die van particulieren, signaleert Arnoud Booij, algemeen directeur van A.S.F. Fischer. Eerst waren de ijzerwarenspeciaalzaken heer en meester op het gebied van bevestigingsmiddelen. Nu zie je dat die kennis wordt doorvertaald naar de winkelvloer van de bouwmaterialenhandel. Deze bouwzaken voor professionals steken veelal net wat meer moeite in de signing en navigatie in het schap. “ZZP’ers met een allround achtergrond hebben meer behoefte aan extra toelichting. En dat geldt natuurlijk helemaal voor particulieren zonder de nodige kluservaring. Die willen

Diefstal op de werkvloer

Of het nu gaat om een blikje frisdrank uit de kantine of een greep uit de kassa, iets stelen van de baas is verboden. Toch komt diefstal door personeel vaak voor. Bovendien is het een veelvoorkomende reden voor een ontslag op staande voet. Wat kunt u nu als werkgever doen om diefstal (zoveel mogelijk) te voorkomen?

Annemarie van Woudenberg is advocaat bij
Poelmann van den Broek advocaten in Nijmegen. Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen via a.vanwoudenberg@pvdb.nl of op telefoonnummer 024.381.08.10.

“De Fixet- formule past het beste bij ons”

Met het verdwijnen van de naam Fixet bood DGN de aangesloten winkels de keuze om over te stappen naar een andere formule. Fixet Schoonoord koos voor Hubo, maar kwam – nog voordat de lichtbak op de gevel hing – daarop terug. De naam Fixet bleef op de gevel en ze kiezen hun eigen weg. “Wij zijn de enige overgebleven Fixet in Nederland.”

“We richten ons vooral op de doe-het-zelvers die thuis klussen. Onze winkel is 1.800 m2 groot, waarbij ons specialisme tuinhout is. Dat presenteren we op ons buitenterrein van 10.000 m2 met als eyecatcher het showterrein van 1.200 m2. Op dit gedeelte zien klanten diverse soorten overkappingen, blokhutten, tuinverblijven en speeltoestellen.” Eigenaar Rik Assen (38) ziet het showterrein en de winkel als een goede twee-eenheid die elkaar versterken. “Daarnaast

Medewerker bepaalt meerwaarde winkel

Winkelpersoneel. Er zijn boekenkasten over volgeschreven. En hoewel elke publicatie een nieuwe draai geeft aan de betekenis van medewerkers, bestaat er net zo goed een generieke aanname. Medewerkers kunnen een winkel maken of breken. Wat zijn de actuele opvattingen en hoe denken Praxis en Karwei daar over?

Eerst even de algemene trends in retail. We hoeven niet ver terug voor de meest recente observatie. Eind september heeft Axi Retail Solutions, die onder andere omnichannel-oplossingen aanbiedt, een onderzoek uitgevoerd in samenwerking met retailonderzoeksbureau Q&A. Wat blijkt? Een derde (35%) van alle winkel­bezoekers keert terug naar huis zonder aankoop. Misgrijpen omdat een artikel niet op voorraad is, komt regelmatig voor, maar ook het niet of slecht geholpen worden door personeel is een bron van ergernis. Bijna de helft van winkelmedewerkers houdt zich niet bezig met de klant, maar met het

Medewerker bepaalt meerwaarde winkel

Winkelpersoneel. Er zijn boekenkasten over volgeschreven. En hoewel elke publicatie een nieuwe draai geeft aan de betekenis van medewerkers, bestaat er net zo goed een generieke aanname. Medewerkers kunnen een winkel maken of breken. Wat zijn de actuele opvattingen en hoe denken Praxis en Karwei daar over?

Eerst even de algemene trends in retail. We hoeven niet ver terug voor de meest recente observatie. Eind september heeft Axi Retail Solutions, die onder andere omnichannel-oplossingen aanbiedt, een onderzoek uitgevoerd in samenwerking met retailonderzoeksbureau Q&A. Wat blijkt? Een derde (35%) van alle winkel­bezoekers keert terug naar huis zonder aankoop. Misgrijpen omdat een artikel niet op voorraad is, komt regelmatig voor, maar ook het niet of slecht geholpen worden door personeel is een bron van ergernis. Bijna de helft van winkelmedewerkers houdt zich niet bezig met de klant, maar met het

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief