Klanten digitaal wegkapen?

Klanten digitaal wegkapen?

Lang leve de smartphone. Die heeft niet alleen het leven van de consument, maar ook die van de merkfabrikant en retailer veranderd. Het relatief nieuwe wapen in het communicatiearsenaal heeft van doen met geofencing en mobiele footfall-campagnes. Nogal technisch verhaal, maar waar het op neerkomt, is dat retailers klanten van hun concurrenten kunnen weghalen door middel van mobiele data.

Eerst even het huiswerk. Waar hebben we het over? Elke mobiele telefoon – en dus zijn gebruiker – sleept een spoor van data achter zich aan. Met behulp van een digitaal hek, een zogenaamd geofence, kun je achterhalen waar de gebruiker is geweest. Dat kan niet persoonlijk, met naam, maar wel anonieme user id’s. Reclamebureau Jump! uit Amsterdam zet die techniek nu in voor retailers om bijvoorbeeld te kunnen targeten op klanten die al een tijdje niet zijn langs geweest. Je kunt zelfs targeten op klanten die niet bij jou, maar wel bij de concurrent komen. Dan kun je ze

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief