Retailers zoeken naar nieuwe relevantie

Retailers zoeken naar nieuwe relevantie

Van alle dhz-assortimenten is het misschien wel het meest onrustig in het verfschap. Niet alleen op productniveau, maar zeker ook wat betreft distributie. Nederland telde ooit 1.300 tot 1.400 VBS-speciaalzaken, terwijl dat aantal nu is teruggelopen tot circa 400 verkoopplekken. Verder valt binnen de verhouding tussen vakspeciaalzaak en bouwmarkt te zien dat het onderscheid in product­aanbod voor een groot deel is weggevallen. Waar ligt het onderscheidende vermogen nu nog?

 

Het klinkt misschien als een open deur, maar is daarom niet minder relevant: verkooppunten van verf zijn naarstig op zoek naar nieuwe relevantie om hun relatie met de consument verder te bestendigen. Dat geldt in overtreffende trap voor de VBS-sector, waarbinnen het winkelbestand afgelopen jaren met meer dan een derde is afgenomen. De zaken die nu nog overeind staan, hebben doorgaans een duidelijke keuze gemaakt. Zo heeft een deel zich verder toegelegd op het kernassortiment verf en behang, terwijl een ander deel zich duidelijker heeft geprofileerd als woninginrichter. 
Ook bouwmarkten laten zich niet onbetuigd als het gaat om verkoop

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief